1. Eerste
opdracht: waarden
Als eerste opdracht in dit thema, ga ik een belangrijke waarde die ik wil meegeven aan kleuters bespreken en
daarna een goed doordacht standpunt formuleren
op een casus:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgs5lFkS_p6s1F4Zdi9rkfoD2tufAfAeeXmiO4MLJH85V_b5Dh8eVxwhqIwD6wsXomGr_lGZk1cYIjOh9NghLmSW6G3GQQkdT_BBSoHbXUT9rdbH3YlQw8-iKcVBtlqqr_vgq2YmHXNPLA/s200/Respect+jezelf,+anderen.jpg)
- De gekozen
casus:
Taken te laat indienen
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten
ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn
er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de
deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de
docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig?
· Mijn
standpunt:
Ik vind dat dit niet rechtvaardig is tegenover de andere studenten, die hun opdrachten wel ingediend hebben binnen de deadline. Zij hebben de moeite gedaan om het binnen de tijd in te leveren. De andere studenten hebben deze moeite niet gedaan, tenzij er andere omstandigheden waren, en krijgen toch een beoordeling alsof het binnen de tijd ingediend was. De docenten zouden dan beter geen papers meer accepteren na de deadline of ze niet meer beoordelen (afhankelijk van de situatie). Ofwel zouden docenten een deadline moeten opstellen van een week waarin de opdracht ingediend moet worden of een paar dagen, zodat studenten nog wat extra tijd hebben, mocht dat nodig zijn. Dit is eerlijker voor alle studenten.
Ik vind dat dit niet rechtvaardig is tegenover de andere studenten, die hun opdrachten wel ingediend hebben binnen de deadline. Zij hebben de moeite gedaan om het binnen de tijd in te leveren. De andere studenten hebben deze moeite niet gedaan, tenzij er andere omstandigheden waren, en krijgen toch een beoordeling alsof het binnen de tijd ingediend was. De docenten zouden dan beter geen papers meer accepteren na de deadline of ze niet meer beoordelen (afhankelijk van de situatie). Ofwel zouden docenten een deadline moeten opstellen van een week waarin de opdracht ingediend moet worden of een paar dagen, zodat studenten nog wat extra tijd hebben, mocht dat nodig zijn. Dit is eerlijker voor alle studenten.
· Aanwezige
waarden in de casus:
Volgens mij zijn de volgende waarden aanwezig in deze casus: eerlijkheid en respect.
De docenten moeten eerlijk zijn voor alle studenten en iedereen is gelijk voor de wet. Iedereen moet de opdracht indienen als de deadline er is en niet als de deadline verstreken is (afhankelijk van de situatie).
De docenten moeten respect hebben voor alle studenten. Als de opdrachten later komen dan de deadline, mogen ze niet meer beoordeeld worden, omdat dit van geen respect getuigd voor de studenten, die wel op tijd indienden en de moeite ervoor deden.
Volgens mij zijn de volgende waarden aanwezig in deze casus: eerlijkheid en respect.
De docenten moeten eerlijk zijn voor alle studenten en iedereen is gelijk voor de wet. Iedereen moet de opdracht indienen als de deadline er is en niet als de deadline verstreken is (afhankelijk van de situatie).
De docenten moeten respect hebben voor alle studenten. Als de opdrachten later komen dan de deadline, mogen ze niet meer beoordeeld worden, omdat dit van geen respect getuigd voor de studenten, die wel op tijd indienden en de moeite ervoor deden.
2. Tweede
opdracht: een waarde kiezen
Als tweede
opdracht in dit thema, ga ik een voor mij belangrijke waarde kiezen en
bespreken:
- Een waarde kiezen: vertrouwen;
Ik heb gekozen voor deze waarde, omdat ik deze waarde absoluut noodzakelijk vind in relaties tussen mensen. Ik vind dit een belangrijk ideaal, het drukt uit wat de kern van het mens-zijn is in de omgang met de medemens. Het is iets heel belangrijk in relaties met mensen. Als je mensen niet vertrouwd in de omgang, kan je moeilijk een relatie opbouwen. Het is bijgevolg ook essentieel voor een goed leven en een goede samenleving tussen mensen om vertrouwen te hebben en vertrouwen op te bouwen. Als je vertrouwen hebt, geeft dit een soort van basis om goede relaties op te bouwen. Bijgevolg is het daarbij ook belangrijk om eerlijk te zijn tegenover mensen, want dit wekt vertrouwen.
Ik heb gekozen voor deze waarde, omdat ik deze waarde absoluut noodzakelijk vind in relaties tussen mensen. Ik vind dit een belangrijk ideaal, het drukt uit wat de kern van het mens-zijn is in de omgang met de medemens. Het is iets heel belangrijk in relaties met mensen. Als je mensen niet vertrouwd in de omgang, kan je moeilijk een relatie opbouwen. Het is bijgevolg ook essentieel voor een goed leven en een goede samenleving tussen mensen om vertrouwen te hebben en vertrouwen op te bouwen. Als je vertrouwen hebt, geeft dit een soort van basis om goede relaties op te bouwen. Bijgevolg is het daarbij ook belangrijk om eerlijk te zijn tegenover mensen, want dit wekt vertrouwen.
3.
Derde opdracht: extra filmpjes bij dit thema
Als derde opdracht in dit thema, ga ik de filmpjes: kinderen zien, kinderen doen na en sociale omgang, bespreken:
Conclusie: kinderen doen
heel veel na van anderen. Als kinderen naast hun ouders lopen, doen de kinderen
vaak alles na van wat hun ouders doen. Ze zeggen ook alles na van wat ze horen.
Kinderen zijn als het ware een soort weerspiegeling van hun ouders. Daarom is
het belangrijk in de opvoeding om daarvoor voldoende oog te hebben en op te letten
met wat je doet of zegt, want je hebt een voorbeeldfunctie en kinderen zullen
proberen om zoveel mogelijk over te nemen. Het is dus als opvoeder belangrijk te
weten naar wat je aandacht gaat in de opvoeding van je kinderen.
Conclusie: veel mensen vinden dat de sociale omgang tussen mensen beter kan. Vooral de ouderen zeggen dat vandaag de dag alles draait rond computer, Facebook, Twitter en zelf online shoppen en dat contact tussen mensen daardoor verwatert. De sociale omgang hangt ook af van type mensen, socialiteit tussen mensen, welke mensen, … .
Dit was mijn derde thema. Geef gerust een reactie. J
Als derde opdracht in dit thema, ga ik de filmpjes: kinderen zien, kinderen doen na en sociale omgang, bespreken:
· Filmpje
1: Kinderen zien, kinderen doen na:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEik8ErRhUyTIFn8NaeXIDEJGxXqufu2bj1ECUKRzcR6aGInI4lIq6fGvaNDKfR4MBb_Oj2zYMBvnaaf8kNBwEf9QxMLbve1BhECVuPXksPwtjbLo0kw7BoHTFXSrSPzed-jEgFO-BOCzEA/s200/Kinderen+en+ouders.jpg)
· Filmpje
2: sociale omgang:
Conclusie: veel mensen vinden dat de sociale omgang tussen mensen beter kan. Vooral de ouderen zeggen dat vandaag de dag alles draait rond computer, Facebook, Twitter en zelf online shoppen en dat contact tussen mensen daardoor verwatert. De sociale omgang hangt ook af van type mensen, socialiteit tussen mensen, welke mensen, … .
Dit was mijn derde thema. Geef gerust een reactie. J
Hallo,
BeantwoordenVerwijderenVertrouwen is inderdaad heel belangrijk in de relaties tussen mensen. Jij legt dat zeer goed uit. Ik kan je helemaal volgen.
Goed bezig!
Dank je!
BeantwoordenVerwijderen